porady i konsultacje budowlane

Strona wykorzystuje cookies w celach statystycznych oraz poprawnego działania serwisu.
Zapoznałem się z Regulaminem Serwisu BDB.
projektuj i buduj bez błędów!

o co pytali inni?       porady budowlane

Bogdan P.

dział 308
temat nr 216

Ławy z betonu napowietrzonego


W sierpniu wykonałem wg Pana książki ławy z betonu napowietrzonego - hurra! Wykonaliśmy sami na budowie wg Pana receptury dodając domieszkę napowietrzającą. Muszę przyznać że nie tylko ja i moi sąsiedzi jesteśmy zdumieni efektem. Najbardziej to moja ekipa była i jest zszokowana. Widzieli to i robili to pierwszy raz w życiu, ale jakie mieli miny jak kilka dni po betonowaniu spadł deszcz a beton na ławach był suchy w czasie deszczu! :)  Chodzili i dotykali palcami jakby to był jakiś cud. Po 14 dniach wykonali izolację ław fundamentowych (zdjęcia w załączniku) najpierw gruntując a potem nanosząc masę KMB i w pierwszą warstwę zatopili siatkę szklaną jak jest w Pana książce. Wymurowali też fundament i wieniec ale nie zdążyłem zrobić zdjęcia. Gdyby rzucił Pan okiem na zdjęcia ław i coś było źle to proszę o taką informację.



nr 1 Ława zaizolowana szlamem sztywnym. autor: Bogdan P.


nr 2 Zbliżenie na szlam sztywny na ławie. Świeżo po deszczu wszystko suche! autor: Bogdan P.


nr 3 Gotowa hydroizolacja ławy masą polimerowo-bitumiczną z siatką. autor: Bogdan P.


Jerzy Bogdan Zembrowski
Co do przesłanych fotografii z wykonanych robót, nie mam zastrzeżeń, poza tym, że wykonawcy mogli bardziej się przyłożyć do zachowania linii prostych w ławach, ale to nie jest problemem. Mam nadzieję, że podczas murowania fundamentów, wystającą hydroizolację zakryto deskami przed zabrudzeniem zaprawą. Proszę o dalsze zdjęcia z wiosny.
patrz także:hydroizolacje fundamenty betony specjalne budowa domu jednorodzinnego domy jednorodzinne porady inwestorom
komentarze
klew

2018-03-09 15:12:24

A czy tam w oddali na pierwszym zdjęciu nie wystają przypadkiem pręty zbrojeniowe?
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-03-09 15:38:29

Nie, to zapewne pręty po szalunkach. W tym domu nie ma ani słupów, ani rdzeni.
John Peel

2018-03-10 21:12:03

Prośba do autora tematu, ale także do pana Jerzego.
Czy może się Pan pokusić o opis przebiegu "produkcji" betonu? Ile m3 Pan potrzebował? Szczególnie interesuje mnie kwestia zwiększania objętości takiego betonu w trakcie mieszania.
Ja mam betoniarnię dosłownie 3 minuty jazdy od przyszłego placu budowy, ale będę potrzebował aż 20m3 jako podkład pod płytę fundamentową, więc sam tego nie wykonam.
Wydaje mi się, że mam dwie opcje:
a) betoniarnia doda domieszkę napowietrzającą u siebie i wypompuje na budowie, a ekipa zawibruje,
b) betoniarnia przywiezie beton w połowie objętości gruszki (no właśnie, jak bardzo domieszka zwiększa objętość betonu?) i na placu budowy doda domieszkę, którą następnie wypompuje.
Zakładam, że będą potrzebne około 3 kursy, żeby wylać 20m3 betonu.
Czy tak się da? Czy raczej w tym przypadku nie dam rady użyć betonu napowietrzonego, gdyż samodzielnie nie wykonam takiej ilości w betoniarce?
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-03-11 01:29:25

Jeśli tak blisko jest do wytwórni betonu, to najlepszy będzie wariant przygotowania betonu z domieszką i dowóz - zwłaszcza, że są już domieszki napowietrzające o wydłużonym procesie mieszania. Może się wytwórnia nie obrazi, ale koniecznie proszę powiedzieć, by domieszkę dodali do wody zarobowej a tej ilość odpowiednio zmniejszyli, gdyż ta domieszka mocno upłynnia mieszankę. Zwykle ilość wody zmniejsza się o 20-25%. Mieszanka cudownie się pompuje i rozprowadza w szalunkach - praktycznie nie wymaga zagęszczania jeśli nie ma zbrojenia.
Mieszanka zwiększa swoją objętość 15-25%, więc np. 7 m3 trzeba przewozić w gruszce pojemności 9 m3.
Przemek

2018-04-05 20:43:44

Panie Jerzy, być może głupie pytanie, ale czy beton napowietrzony mógłbym zastosować jako wylewkę w piwnicy przedwojennej kamienicy? Obecnie nie ma żadnej wylewki, tylko przepuszczalna warstwa gruntu. Czy konieczne byłoby przed ewentualnym zrobienie wylewki utwardzenie tej warstwy gruntu? Przypuszczam, że i tak w obecnym stanie nie uda mi się uzyskać Is>0,97 gdyż jest to głównie piach.
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-04-05 21:13:27

Celowość lub nie zastosowania betonu napowietrzonego w tym przypadku należy ocenić na bazie problemów, jakie są w tej piwnicy. Jeśli są np. zawilgocenia ścian, to taka wylewka w niczym nie pomoże. Jeśli chodzi tylko o posadzkę, można zastosować.
Przemek

2018-04-06 07:50:32

Ściany suche jak pieprz. Fundament jest z cegły i został niedawno ocieplony od zewnątrz. W takim razie pozostaje pytanie czy zagęszczać jakoś ten piach, czy można po prostu dać folię PE i zrobić wylewkę?
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-04-06 11:08:13

Na bazie setek podobnych przypadków, nie radzę wprowadzać sprzętu drgającego by zagęścić grunt, bo łatwo doprowadzić do nieszczęścia i zawalenia kamienicy. Stoi, więc niechaj dalej stoi. Wylać beton napowietrzony i na tym poprzestać - najwyżej obłożyć płytkami czy płytami. Żadnych drgań.
Deez

2018-04-08 21:25:52

Jak dlugo beton po dodaniu domieszki napowietrzajacej o przedluzonym procesie mieszania moze przebywac w gruszce?
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-04-08 23:56:30

Są różne domieszki o różnym czasie przedłużenia. Trzeba o to zapytać wytwórnię betonu i z nimi uzgodnić rodzaj domieszki i czas na dostawę czyli do rozładowania.
Deez

2018-04-10 09:35:50

Mam jeszcze jedno pytanie troszke z innej beczki. Czy jezeli mam dach plaski i lany strop to czy mozna i czy jest sens aby zastosowac beton napowietrzany?
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-04-10 15:42:36

Nie ma sensu, ponieważ beton napowietrzony ma znacznie większą wytrzymałość na zginanie niż beton zwykły. W efekcie, skończy się większą strzałką ugięcia płyty stropowej, co powinien konstruktor wziąć pod uwagę podczas projektowania. Jeśli zaprojektował płytę stropową ze zwykłego betonu, nie należy samemu zamieniać betonu zwykłego na napowietrzony w takim przypadku. Jeśli jest obawa przed wsiąkaniem wody deszczowej zanim położy się hydroizolację, należy beton pokryć impregnatem hydrofobizującym (odpowiednio dobranym do dalszych prac), co nie pozwoli na wsiąkanie wody w beton.
Deez

2018-04-23 17:41:38

Poprosilem w betoniarni o beton napowietrzony i dostalem taki produkt C25/30 S3 16mm W8 F150 mrozoodporny czy to jest wlasciwy produkt na lawy fundamentowe?
Z betoniarni na budowe jest ok 3km, podobno po dodaniu mieszanki napowietrzajacej beton moze byc w gruszce do 2h.
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-04-23 21:50:54

Nie mogę wziąć odpowiedzialności za efekt. Wydaje się, że betoniarnia zmierza w stronę wodoszczelności, a nie napowietrzenia. Nie rozumiem, po co W8? Najważniejsza jest zawartość powietrza w mieszance i dla kruszywa do 16 mm powinna wynosić 6,0-6,5 %. Proszę zapytać ile czasu ma się bęben gruszki obracać, by uzyskać tę zawartość? Pozostałe parametry są bez znaczenia. Jeśli już, to nie s3, lecz s4 oraz F200 i raczej F4.

Rozumiem, że zamierza Pan zrezygnować z hydroizolacji ław na rzecz betonu napowietrzonego, czy tak?
Deez

2018-04-25 13:43:04

Tak mam zamiar zrobic lawy z betonu napowietrzonego i pozniej cala reszte wg schematow z ksiazki. Z badan geologicznych wyszlo ze do 5m jest piasek luzny i sredniozageszczony, wiec wydaje mi sie, ze to jest dobry pomysl.
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-04-25 18:26:02

Tak, jest to poprawne rozwiązanie - jeśli nie ma rdzeni w ławie. W przypadku rdzeni, konieczne jest położenie hydroizolacji poziomej pod ławami na betonie podkładowym.
Deez

2018-04-27 09:52:14

Technolog z betoniarni chcialby dodac "sika wt 200-p do wykonywania bialej wanny", ale to jest jak rozumiem, z Pana poprzedniego postu zly kierunek, bo idzie w strone wodoszczelnosci.
Mam pytanie czy F200 to nie jest zbyt wysoka klasa? W betoniarni uzywaja tej klasy betonu w Jastarni gdzie plyty sa caly czas w wodzie ze zmiennym zasoleniem.
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-05-01 01:03:16

Wydaje się, że technolog nie rozumie tematu. To ma być beton napowietrzony, a nie "wodoszczelny". Proszę zamówić beton tylko z jedną domieszką - jeśli firmy Sika, to może być: SikaAer® Pro-3, SikaAer® Solid, Sika® LPS A Neu albo Sika® LPS A-945.
Deez

2018-05-08 19:36:55

Czy pozycja 3 bedzie ok jako beton napowietrzony?
Deez

2018-05-09 21:35:34

Zostaną zastosowane następujące domieszki firmy SIKA
- Superplastyfikator ViscoFlov6920
- Plastiment BV12
- SikaAer® Pro-3

Czy taki sklad jest dobry dla betonu napowietrzonego 6%?
Jerzy Bogdan Zembrowski

2018-05-09 21:55:13

O ilości powietrza w mieszance decyduje domieszka napowietrzająca, zaś dwie pierwsze upłynniają mieszankę i silnie zmniejszają ilość wody zarobowej, co jest poprawnym rozwiązaniem. Najważniejsze będzie odpowiednio zorganizować pracę, by po przyjeździe samochodu z mieszanką jak najszybciej ułożyć ją w szalunkach.
michu

2018-05-15 11:51:39

Proszę o kontakt użytkownika Deez w sprawie betonu napowietrzonego. Mój e-mail: michup@gazeta.pl
« powrót
2007-2018 Wszystkie prawa zastrzeżone dla Biuro Doradztwa Budowlanego mgr inż. Jerzy Zembrowski, Białystok. All rights reserved.
wykonanie choruzy.pl ©